Een dag op Lautoka special school - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Kim en Kim Graaf/VDM - WaarBenJij.nu Een dag op Lautoka special school - Reisverslag uit Fiji Islands, Fiji van Kim en Kim Graaf/VDM - WaarBenJij.nu

Een dag op Lautoka special school

Door: Kim en kim

Blijf op de hoogte en volg Kim en Kim

20 Juli 2015 | Fiji, Fiji Islands

Een dag op Lautoka special school.

Omdat per dag beschrijven wel een beetje veel wordt en ons erg veel tijd kost doen we nu alles in een. Sochtends van 8 tot half 9 hebben de kinderen duties, ze maken dan de klas schoon en het plein, doormidden van harken, vegen en dweilen. Maandag en vrijdag na de duties beginnen ze op school met sembli, dit is een soort bidden en liedjes zingen gevolgd door instructies. Daarna gaan de kinderen naar hun eigen klaslokaal en begint voor elke klas hun eigen programma. Bij dg in de klas is het gestructureerd en de kinderen weten precies wat er gaat gebeuren, in tegenstelling tot de klas van vdm. Daarom is vdm nu bezig met een timetable maken met pictogrammen zodat alle kinderen het begrijpen en ze duidelijkheid hebben.

Van maandag tot woensdag zijn er gewoon lessen, donderdag middag is er sport (daar zijn we niet vaak bij want we hebben dan een workshop van project Abroad), vrijdags gaan we zwemmen met de kinderen. Dg begint daar meteen sochtends al aangezien haar leraar de zwemlessen geeft, en is daar dus de hele dag. We leren de kinderen daar zwemmen. Ook doen we races met de kinderen die al kunnen zwemmen (wij verliezen altijd)....

Bij vdm in de klas leren ze vooral het alfabet en leren ze simpele plus en min sommetjes, het is vaak een rommeltje in de klas, de lerares is vaak afwezig en voert niet veel uit. Bij dg in de klas zijn de kinderen vooral sloom qua leren en draait dus veel om herhalen, nakijken en opnieuw doen. Het jongetje die heel erg achterloopt krijgt extra uitleg en andere opdrachten van dg.

De memory die we hebben gemaakt vonden de kinderen super leuk en werkt erg goed. Ook hebben we gekeken naar de handelingsplannen van de kinderen. Hier staat in hoe de kinderen zich ontwikkelen en wat de ouders van de kinderen verwachten, soms is dit nogal hoog gegrepen, best zielig, vinden wij. Vdm is smiddags met elk kind individueel bezig om de doelen te bereiken zoals uitspreken van letters, tellen en plaatjes benoemen. DG vooral gericht op de lange termijn doelen om later (misschien) naar de normale school te kunnen. Het jongetje met de erge achterstand wordt vooral geholpen door dg met woorden uitspreken, schrijven en rekenen.

20-7) vandaag was de lerares van vdm ziek, wat betekende dat ze alleen met 15 kinderen zat. Vdm moest dus de hele dag zelf invullen. Praten over het weekend kan niet, omdat veel kinderen geen Engels kunnen of niet kunnen praten. Dus liet vdm ze een tekening maken over het weekend. Ze tekende wat ze hadden gegeten, gedronken of welke film ze hadden gezien. Ook Kiki was voor het eerst mee en de kinderen waren helemaal dol. Elk kind mocht zich voorstellen en alle kinderen waren onder de indruk.

Na de sembli is Dg gaan zingen met de kinderen, hier zijn nog wel leuke filmpjes van! Daarna heeft Dg de kinderen uitgelegd waar Nederland was, ze is met de kinderen naar het computerhok gegaan en heeft de computer aangezet. Doormidden van Google maps kon Dg mooi laten zien waar fiji ligt en waar Nederland ligt. De kinderen wouden graag het huis van Dg zien, Dg heeft haar huis opgezocht, haar slaapkamer laten zien, haar oude en nieuwe school, Amsterdam en de sneeuw (handig die streetview op Google). De kinderen willen nu allemaal op vakantie naar Nederland :)!

Naar de break (10.45) hebben vdm en Dg besloten de klas van vdm samen te doen, omdat het anders niet te hendelen is. Dg ging het alfabet met de kinderen oefenen en vdm ging opdrachten kopiëren die ze daarna konden maken. Naar de 2e lunch (13.00) hebben we een half uur buiten gevoetbald met de klas daarna zijn we bezig geweest in de tuin en toen waren ze vrij. Straks gaan we naar Debra (host mom) haar ouders om daar te eten en de zonsondergang te bekijken ze wonen namelijk op de bergen. En daarna heerlijk slapen want we zijn heel moe.

Xxxx Kim en Kim

• 20 Juli 2015 - 09:39

Herma Hartman:

Dag Kim en Kim,

Wat zijn jullie er serieus mee bezig, knap hoor.
    Ik begrijp uit het verhaal dat jullie erg begaan zijn met de kinderen en nogal vraagtekens hebben bij de didactische benadering van de leerkrachten.
    Dat zal wel het verschil in cultuur zijn.
    Wat zijn wij in Nederland dan bevoorrecht met onze goede opleidingen en ons sociale klimaat waar kinderen met een handicap de best mogelijke zorg krijgen (al schort hier natuurlijk ook voor sommigen nog wel wat aan).
    Heel veel succes nog met het werk dat jullie doen, je merkt zelf waarschijnlijk wel hoe blij jullie de kinderen er mee maken en daar doe je het toch voor.

Groetjes,

Herma Hartman (moeder van Judith)

• 20 Juli 2015 - 15:01

Karin Nijhof :

Herma, wat een mooie reacties heb je toch! Super hoor en wat leuk dat je de meiden volgt!
    Dames wat zijn jullie goed bezig en wat knap wat jullie allemaal bedenken voor de kinderen! Onvoorstelbaar dat als de juf ziek is er dus geen vervanging wordt geregeld he! Wat een ervaring voor jullie om zo maar een klasje van 15 kinderen te draaien!
    Ik ben benieuwd naar de foto's en filmpjes, helemaal van Kiki natuurlijk! Super, ga zo door!! Kusjes van mij xxxx

• 20 Juli 2015 - 15:01

Karin Nijhof :

• 20 Juli 2015 - 17:13

Judith:

Hej juffen!

Wat doen jullie het toch goed. Knap hoe jullie met handen en voeten en veel creativiteit de kinderen proberen iets mee te geven. En dat lukt vast en zeker. Zo'n ervaring als het voor jullie is, is het voor de kinderen dat jullie bij hen zijn en zo jullie best doen om er iets moois van te maken.
    Super om te lezen!!

Liefs, Judith